Sajnos még nem áll rendelkezésre elegendő kutatás arra vonatkozóan, hogy valamely étrendkiegészítő vagy diéta hatásos lenne a koronavírussal való fertőzöttség megelőzésére, gyógyítására. DE szervezetünk, immunrendszerünk által folyamatosan védekezik a különféle kórokozók ellen.

Az immunrendszer épsége, erősítése kulcsfontosságú, hogy megelőzzük a különféle fertőzéseket. Emellett immunrendszerünk hatékonysága számottevő az esetleges megbetegedés kimenetelében, így szerepe lehet a koronavírus által okozott fertőzés lefolyásában.

Ne féljünk az immunerősítéstől! Ha nem szenvedünk autoimmun betegségben immunrendszerünk nem fog kárt tenni szervezetünkben.

Immunrendszerük egy összetett rendszer, nem lehet egyetlen „csodaszer”-ben bízni. Ahhoz, hogy hatásos legyen az immunerősítés több oldalról kell megközelíteni, számba venni azokat a tényezőket, melyek befolyásolják immunrendszerünk működését.

Alvás, pihenés

Az alvás megvonás csökkenti az immunrendszer hatékonyságát.1 Kutatások szerint legalább 7-9 óra alvás szükséges egy nap. Az alvás minőségének javítása érdekében próbáljunk közel azonos időpontban lefeküdni, csendes, sötét szobában. Alvás előtt fél órával ne fogyasszunk folyadékot. Kapcsoljuk ki a TV-t, halkítsuk le a telefont.

Egy kutatásban ahol megfázást okozó vírussal oltották be az embereket azt tapasztalták, hogy háromszor nagyobb eséllyel jelennek meg tünetek azoknál az egyéneknél, akik kevesebbet aludtak, mint 7 óra, azokhoz képest, akiknél megvolt a minimum 8 óra alvásidő.2
 

Stressz mérséklése/ megfelelő kezelése

A stressz egy természetes fizikális és mentális reakció az élet tapasztalataira. Időtől-időre mindannyian kerülünk stresszt okozó helyzetbe. Az azonnali, rövid időtartamú stressz előnyös a szervezet számára. Segíti a megküzdést azáltal, hogy a szervezet stressz hormonokat kezd termelni. Ezek a hormonok idézik elő a fizikális választ, mint pl. megnövekedett pulzus, légzésszám, fokozott véráramlás az izmokba. Ellenben ha a „stressz szintünk” tartósan magas marad, káros hatása lehet egészségünkre. A krónikus stressz tünetei többek közt az ingerlékenység, depresszió, fejfájás, álmatlanság. Emellett a tartósan megnövekedett stresszhormonok gyengítik az immunrendszert, csökkentik az ellenállóképességet a kórokozókkal szemben. Azok az egyének, akik krónikus stresszel küzdenek sokkal fogékonyabbak a vírusos megbetegedéseskre, mint pl. influenzára, megfázásra és egyéb fertőzésekre. 3

Testmozgás

Akik rendszeresen sportolnak kevésbe fogékonyak a különböző fertőzésekre. Vizsgálatok bizonyítékai mutatják, hogy a fizikailag aktív életmód, csökkenti mind a bakteriális, mind a vírusos fertőzések, valamint a nem fertőző betegségek (pl. daganatos megbetegedések) kialakulásának kockázatát. Emellett a rendszeres és gyakori testmozgás késleltetheti az immunrendszer „öregedését”. Arra vonatkozóan, hogy a testmozgás gyengíti az immunrendszert nincsen elegendő bizonyíték, de tapasztalatokból adódóan a hirtelen nagyfokú leterhelése a szervezetnek okozhat átmeneti immungyengeséget. Ezért FONTOS, hogy a sportolást fokozatosan építsük fel, ne terheljük meg hirtelen szervezetünket. Mérsékelt intenzitással kezdjük, majd lépésről-lépésre növeljük a terhelést, a gyakoriságot és az edzésre szánt időt.4
Az immunrendszer mellett valamennyi akut és krónikus megbetegedés kimenetele nagymértékben függ a tápláltsági állapottól. A tápláltsági állapot nem egyenlő a megfelelő testsúllyal. A megfelelő tápláltsági állapot azt jelenti, hogy a szervezet számára biztosítjuk a megfelelő mennyiségű vitaminokat, ásványi anyagokat, szénhidrátokat, fehérjéket, zsírsavakat étrendünkkel, szükség esetén étrend kiegészítőkkel.

 

Radó Barbara
dietetikus, egészségügyi tanár MSc

 

Hivatkozás:

1 Besedovsky, L., Lange, T., & Haack, M. (2019). The Sleep-Immune Crosstalk in Health and Disease. Physiological reviews, 99(3), 1325–1380. https://doi.org/10.1152/physrev.00010.2018

2 Cohen, S., Doyle, W. J., Alper, C. M., Janicki-Deverts, D., & Turner, R. B. (2009). Sleep habits and susceptibility to the common cold. Archives of internal medicine, 169(1), 62–67. https://doi.org/10.1001/archinternmed.2008.505

3 Medically reviewed by Timothy J. Legg, PhD, PsyD on June 5, 2017 — Written by Ann Pietrangelo and Stephanie Watson

4 Campbell, J. P., & Turner, J. E. (2018). Debunking the Myth of Exercise-Induced Immune Suppression: Redefining the Impact of Exercise on Immunological Health Across the Lifespan. Frontiers in immunology, 9, 648. https://doi.org/10.3389/fimmu.2018.00648

 

Forrás:

https://www.hungariamed.hu/151-hogyan-vedjuk-magunkat-es-szeretteinket-jarvany-idejen-3-1

 

Hogyan védjük magunkat és szeretteinket járvány idején? 3/1