A B12-vitamin (kobalamin) egy nélkülözhetetlen mikrotápanyag, melyet szervezetünk nem képes
előállítani. Hozzájárul az idegsejtek normális működéséhez, a vörösvértest képzéshez, DNS
szintézishez.

Egészségügyi előnyök:

A többi B vitaminhoz hasonlóan segíti a glükóz (cukor) felhasználását a szervezet megfelelő energia
szintjének eléréséhez.

Várandósság alatt hozzájárul a magzat idegrendszerének fejlődéséhez. Hiánya növelheti a születési
rendellenességek pl. az idegcső záródási rendellenesség kockázatát, valamint növeli a vetélés,
koraszülés rizikóját.

Kutatások szerint szerepet játszik a homociszteinszint csökkentésében, mely révén közvetve
csökkentheti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

Egyes kutatások szerint a megfelelő B12-vitamin szint csökkenti az osteoporosis (csontritkulás)
kialakulásának kockázatát.

Segíthet megelőzni az életkorral összefüggő makula degeneráció kialakulását a homocisztein szint
csökkentése révén, mely az időskori látásromlás egyik vezető oka.

Szerepet játszik a hangulat szabályozásáért felelős neurotranszmitter, a szerotonin szintetizálásában,
ezáltal csökkentheti a depresszió kialakulásának kockázatát.

Egy tanulmány szerint lassítja a mentális hanyatlást. Csökkentheti a demencia kialakulásának
kockázatát. Javíthatja a memóriát.

Fontos szerepet játszik az haj, bőr és körmök egészségének fenntartásában. Hiánya a bőr foltokban
megváltozott színét, a haj ritkulását, köröm töredezettségét, valamint szájgyulladást okozhat.

B12- vitamin hiány okai

Hiányának oka lehet a nem megfelelő étrendi bevitel, valamint a károsodott felszívódás. Hiány
szempontjából fokozott rizikójuk van:

  • az idősebb egyéneknek,
  • gyomor bélrendszeri betegségben szenvedőknek pl. Crohn betegség, Cöliákia,
  • vegán étrendet folytató személyeknek,
  • rendszeresen nagy mennyiségű alkoholt fogyasztóknak,
  • azoknak akik tartósan savcsökkentőket (protonpumpa inhibitorokat) szednek.

B-12-vitamin hiányának tünetei:

  • remegés
  • izomgyengeség
  • izommerevség
  • izomgörcsök
  • inkontinencia
  • alacsony vérnyomás
  • fáradtság
  • hangulatingadozás

Továbbá hiányakor megaloblasztos anaemia léphet fel. B12-vitamin hiány esetén a vörösvérsejtek
képződése, fejlődése károsodik. Ilyenkor a vörösvérsejtek a normálisnál nagyobbak és kerek forma
helyett oválisak (éretlen alakok). Ennek eredményeképp a szervezetnek nincs elegendő egészséges
vörösvértestje ahhoz, hogy megfelelően szállítsa az oxigént a testben. A betegség tünete gyengeség,
fáradékonyság.
A hiány elkerülése érdekében fontos a kiegyensúlyozott, változatos étrend.

Étrendi források

B12-vitamin az állati eredetű termékekben találhatók. Nagy mennyiségben megtalálható

  • a húsokban, főként a belsőségekben, mint máj és vese,
  • halakban, tengeri herkentyűkben, mint szardínia, tonhal, pisztráng, lazac, kagyló,
  • tej és tejtermékekben,
  • tojásban.

Ezen kívül egyes gabonaféléket, müzliket vagy növényi tejeket is dúsíthatják a vitaminnal.

Radó Barbara
dietetikus, egészségügyi tanár

Hivatkozásjegyzék:

Molloy AM, Kirke PN, Brody LC, Scott JM, Mills JL. Effects of folate and vitamin B12 deficiencies
during pregnancy on fetal, infant, and child development. Food Nutr Bull. 2008;29:S101-S115.
doi:10.1177/15648265080292S114

Tucker KL, Hannan MT, Qiao N, et al. Low plasma vitamin B12 is associated with lower BMD: the
Framingham Osteoporosis Study. J Bone Miner Res. 2005;20(1):152-158. doi:10.1359/JBMR.041018
Huang, P., Wang, F., Sah, B. K., Jiang, J., Ni, Z., Wang, J., & Sun, X. (2015). Homocysteine and the risk
of age-related macular degeneration: a systematic review and meta-analysis. Scientific reports, 5,
10585. https://doi.org/10.1038/srep10585

Syed, E. U., Wasay, M., & Awan, S. (2013). Vitamin B12 supplementation in treating major depressive
disorder: a randomized controlled trial. The open neurology journal, 7, 44–48.
https://doi.org/10.2174/1874205X01307010044

Skerrett, P. J. (2016). Vitamin B12 deficiency can be sneaky, harmful.
Penninx BW, Guralnik JM, Ferrucci L, Fried LP, Allen RH, Stabler SP. Vitamin B(12) deficiency and
depression in physically disabled older women: epidemiologic evidence from the Women's Health
and Aging Study. Am J Psychiatry. 2000;157(5):715-721. doi:10.1176/appi.ajp.157.5.715

Köbe T, Witte AV, Schnelle A, et al. Vitamin B-12 concentration, memory performance, and
hippocampal structure in patients with mild cognitive impairment. Am J Clin Nutr. 2016;103(4):1045-
1054. doi:10.3945/ajcn.115.116970

Keene KL, Chen WM, Chen F, et al. Genetic Associations with Plasma B12, B6, and Folate Levels in an
Ischemic Stroke Population from the Vitamin Intervention for Stroke Prevention (VISP) Trial. Front
Public Health. 2014;2:112. Published 2014 Aug 6. doi:10.3389/fpubh.2014.00112
Brescoll J, Daveluy S. A review of vitamin B12 in dermatology. Am J Clin Dermatol. 2015;16(1):27-33.
doi:10.1007/s40257-014-0107-3

https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/173424/nutrients

Amit a B12-vitaminról tudni érdemes