06-1-2030091
  1117 Budapest, Fehérvári út 44.
    

Hogyan csökkentsük a karácsonyi stresszt?

Idén a koronavírus járvány következtében egy nehéz éven vagyunk túl. Vannak, akiknek munkahelyük is veszélybe került vagy el is vesztették azt, így nehéz amyagi helyzetbe is kerültek. Emellett egészségügyi károkat is szenvedhettek a családok a járvány következtében.

Ahhoz, hogy elkerüljük, az extra stresszt az ünnepek közeledtével fogadjunk meg, az alábbiakban felsorolt néhány tanácsot.

Készítsünk időbeosztást!

Ne hagyjuk az utolsó pillanatra sem az élelmiszerek, sem az ajándékok megvásárlását. Így elkerülhetjük a kapkodást, a sorban állást, a parkolóhely keresést a nagy tömegben.

Ne egy nap alatt próbáljunk elkészíteni minden ételt, süteményt. Vannak sütemények, melyek hetekig elállnak, sőt az ízük is jobb, ha állnak egy kicsit.

Csökkentsük a közösségi médiában eltöltött időt. A megtakarított időt fordítsuk díszítésre, beszélgetésre, játékra, pihenésre.

Tervezzük meg a kiadások határait!

Számoljunk azzal is, hányféle süteményt szeretnénk elkészíteni, hiszen az ezekhez való alapanyag, díszítőanyag sem elhanyagolható pénzügyi kiadás.

Ha mi tartjuk a családi összejövetelt,tervezzük meg mit kívánunk főzni, sütni, hány féle alkoholmentes és alkoholos itallal kínáljuk meg vendégeinket.

Soha ne ajándékozzunk hitelből! Mérlegeljük saját kereteinket, határozzuk meg kiknek veszünk ajándékot és milyen értékben. Ne feledjük nem a hatalmas összegű ajándékok miatt lesz szép a karácsony és sokszor a személyre szóló, kisebb értékű ajándékoknak jobban örülnek az emberek, melyek tükrözik, hogy jól ismerjük őket, figyelünk rájuk.

Ha gyermekünk vágyik nagyobb összegű ajándékra, készítsünk együtt ajándéklistát és tudassuk vele, hogy a listán szereplő dologkból nem mindent fog megkapni, hanem azok közül valamelyiket. Ezek után választhatunk neki olyan ajándékot a listáról, melyet szeretne is és belefér a mostani költségvetésünkbe.

Ha pénztárcánk nem engedi ne vásároljunk új díszeket. Használjuk fel az előző évről megmaradtakat, esetleg alakítsuk át őket, vagy készítsünk saját magunk koszorút, asztal- és karácsonyfadíszeket. Youtube-on, Pinterest-en számos ötlet fellelhető ezek elkészítésére akár papírból, szabadban szedett tobozok, ill. régi, már nem használt díszek felhasználásával.

Táplálkozzunk megfelelően!

Kiemelt jelentőségű, hogy megfelelően táplálkozzunk, hogy legyen elég energiánk. Emellett ha éhesek vagyunk, hajlamosabbak lehetünk a stresszes állapotra is. Az elkészült süteményekből persze lehet enni egyet-egyet, ám fontos, hogy ne vigyük túlzásba a hozzáadott cukorban bővelkedő termékek bevitelét. Ahhoz, hogy sikeres legyen a stressz elkerülése, ill. a stresszel való megküzdés, mind mennyiségileg, mind minőségileg megfelelő táplálékhoz kell juttatnunk szervezetünket.

Mozogjunk!

A testmozgás oldja a feszültséget, segíti a stresszel való megküzdést, főként, ha azt a természetben végezzük. Fizikai aktivitás hatására olyan anyagok szabadulnak fel a szervezetben, melyek segítik az elalvást, csökkentik a stresszt.

Szabadidőnkben pihenjünk, este aludjunk!

Ha úgy érezzük, egyedül nem bírjuk teljesíteni a tervezett feladatokat, de nem szeretnénk elhagyni őket, kérjünk segítséget! Forduljunk házastársunkhoz, családunkhoz, barátainkhoz akik szívesen segítenek teljesíteni egy-két teendőt a listánkról.

Szánjunk időt arra, hogy élvezzük a szeretett dolgainkat. Olvassunk el egy könyvet, vagy merüljünk el kedvenc karácsonyi filmjeinkben, amelyek ünnepi hangulatba hoznak.

Ha nem alszunk megfelelő mennyiségben és minőségben immunrendszerünk gyengül, fogékonyabbak leszünk a megbetegedésekre, valamint fokozódik a szorongás, a stressz kialakulásának kockázata.

„Törölt tervek” kezelése.

2020 a törölt tervek éve volt. Sokan csalódhattunk a 2020-as évben, még ha nem is történt egészségügyi hanyatlás se magunk se családtagjaink körében.

A járvány miatt töröltük nyaralásainkat, lemondtuk a családi összejöveteleket, rendezvényeket, koncerteket, születésnapi partikat.

Lehetséges, hogy meg kell szakítanunk idén a megszokott menetrendünket, ha pl. szeretnénk biztonságban tudni nagyszüleinket azáltal, hogy nem látogatjuk meg az ünnepek alatt, vagy nem látogathatjuk meg a külföldön élő rokonainkat, ill. ők nem jöhetnek haza.

Ne feledjük ez múló állapot. El kell fogadjuk, hogy az idei év megszorításokkal jár és bíznunk abban, hogy jövőre normalizálódik a helyzet.

Míg a rövid ideig tartó stressz normális, sőt egészséges is lehet, ha nem reagálunk rá, stresszünk könnyen krónikussá, depresszióvá, szorongássá válhat.

Fontos, hogy ne teherként gondoljunk az elvégzendő feladatainkra, hiszen akkor sem mi, sem környezetünk nem fogja élvezni az ünnepet, a növekvő feszültség következtében. Ünnepek alatt azért végezzük, amit teszünk, hogy jól szórakozzunk, ne azért, hogy másoknak megfeleljünk.

 

Feketéné Radó Barbara

dietetikus, egészségügyi tanár MSc

 

Hivatkozájegyzék:

Barker P. The gift of less Christmas stress. Vet Rec. 2019 Dec 14;185(23):736-737. doi: 10.1136/vr.l6952.

Dragoş D, Tănăsescu MD. The effect of stress on the defense systems. J Med Life. 2010 Jan-Mar;3(1):10-8.

Forrás: http://www.hungariamed.hu/200-hogyan-csokkentsuk-a-karacsonyi-stresszt