06-1-2030091
  1117 Budapest, Fehérvári út 44.
    

A cukorbetegség diétás kezelése

A táplálkozás és a fizikai aktivitás fontos része a cukorbetegség kezelésének. Számos előnye mellett a megfelelő étrend kialakítása és betartása, valamint az aktív fizikai tevékenység segíthet abban, hogy a vércukorszintjét az előírt céltartományban tartsuk.

Miért szükséges a diéta

Inzulinkezelés alatt álló cukorbetegnek azért szükséges diétáznia, mert az inzulinkészítmények hatásgörbéje nem fedi le az étkezést követő vércukoremelkedést, valamint inzulinkezelés mellett sem védhető ki nagy mennyiségű szénhidrát bevitelt követő nagymértékű vércukor emelkedés.

Inzulinkezelés nélkül kezelt 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő személynek azért fontos diétáznia, mert az inzulin elválasztás késve indul meg, valamint hatását az inzulinrezisztencia miatt nem képes teljes értékűen kifejteni.

Alapelvek vannak, univerzális diéta nincs

Bár az étrendnek vannak fő szabályai (pl. a natív cukrok elhagyása), nincsen univerzális cukorbeteg diéta, mely mindenki számára megfelelő. Ennek oka, hogy figyelembe kell venni az egyén életkorát, életmódját, fizikai aktivitását, idejét, lehetőségeit, szervezetének reagálását a mozgásra, bizonyos ételekre, az alkalmazott terápiát. Ez különösen igaz az inzulinnal kezelt cukorbetegségben szenvedőkre, ahol is egy adott szénhidrátmennyiségre meghatározott inzulin egységet szükséges a szervezetbe juttatni, mely egyénenként eltérő mennyiséget igényelhet.

Az étrend kialakításánál elsődleges, hogy diabetológusával együttműködve meghatározzák az étkezésenkénti szénhidrát mennyiséget. Inzulinkezelés esetén szem előtt kell tartani, hogy nem az étkezést igazítjuk az inzulinhoz, hanem az inzulint az étkezéshez. Tehát ne azért együnk többet, hogy lefedjük az előírt inzulin mennyiséget, hanem az elfogyasztani kívánt ételhez igazítsuk az inzulin szükségletet. Emellett figyelembe kell venni a testmozgást és meg kell határozni a fizikai aktivitás szénhidrátigényét, ugyanis fokozott aktivitás mellett kevesebb inzulinra van szüksége a szervezetnek.

Fontos, hogy folyamatosan konzultáljunk orvosunkkal, vércukor értékeinket vezessük rendszeresen.

A hosszú távon megfelelő étrend kidolgozásában részt kell vegyen a beteg személy, diabetológus, dietetikus.

A vércukorszint nagymértékű ingadozásának elkerülése érdekében, lényeges, hogy ne hagyjunk ki étkezéseket és lehetőleg mindennap ugyanabban az időben étkezzünk.

A szénhidrátokról röviden

A szénhidrátok cukorrá válnak az emésztőrendszerben, majd felszívódnak a véráramba, ahol megemelkedik a vércukorszint.

A vércukorszintet leggyorsabban és legnagyobb mértékben emelő szénhidrát a glükóz (szőlőcukor). A laktóz (tejcukor) kevésbé emeli a vércukrot, majd követi a fruktóz (gyümölcscukor). A szénhidrát fajtáján kívül számít, hogy milyen ételekkel együtt fogyasztjuk valamint számottevő az étel elkészítésének módja is. Pl. ha magas rost tartalmú termékkel együtt fogyasztunk egy gyorsabb felszívódású terméket a felszívódás lassítható. A választott konyhatechnológia jelentősége, hogy minél jobban feldolgozzuk az élelmiszert (nagyon apróra vágjuk, pürésítsük, nagyon puhára főzzük), annál hozzáférhetőbbé tesszük az emésztőenzimek számára, így a felszívódás is gyorsabb.

A szénhidrátok számolása az étrend egyik lényeges eleme. A szénhidrátszámolás magában foglalja a naponta elfogyasztott szénhidrátok mennyiségének nyomon követését. Eleinte nehéznek tűnhet minden étkezés szénhidrát tartalmának meghatározása, de idővel a jól képzett cukorbetegek többsége ránézésre megtudja mondani, hogy az adott étel mennyi szénhidrátot tartalmaz. Ehhez persze gyakorlás szükséges. Ennek segítségére tápanyagtáblázatok, ill. ma már tápanyagszámító programok állnak rendelkezésre, melyek által az egyén tájékozódni tud az egyes élelmiszerek szénhidráttartalmáról. A tápanyagtáblázatokban általában 10 dkg élelmiszerre van megadva grammban a fehérje, zsír valamint a szénhidrát mennyiség.

Szénhidrátot tartalmaznak többek között a gabonafélék, magas keményítő tartalmú zöldségek, gyümölcsök, tej és tejtermékek. Húsfélékkel és a legtöbb húskészítménnyel, valamint egyes zöldségekkel (melyek 10 dkg-ja kevesebb, mint 5 g szénhidrátot tartalmaz) nem kell számoljunk.

 

Tehát az, hogy mit, mennyit, és mikor eszik, mind fontos tényező a vércukorszint szabályozásában.

Minden cukorbeteg étrend fontos szempontja a következetesség, javasolt az étkezés idő előtti megtervezése és a rendszeres bevásárlás.

A mai élelmiszeripar szerencsére számos alacsony szénhidrát tartalmú, hozzáadott cukor mentes terméket kínál, így a megfelelés egyre könnyebbé válik.

A legtöbb, 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő túlsúlyos ember számára a súlycsökkenés megkönnyíti a vércukorszint szabályozást, valamint számos más egészségügyi előnyt kínál, többek közt a szövődmények kockázatának csökkentését, ill. kialakulásuk késleltetését, így a túlsúlyos cukorbeteg számára az étrendnek energiaszegénynek szükséges lennie.

Feketéné Radó Barbara
dietetikus, egészségügyi tanár MSc

Hivatkozásjegyzék:

Quinn S. Diabetes and diet. We are still learning. Med Clin North Am. 1993 Jul;77(4):773-82. doi: 10.1016/s0025-7125(16)30223-1.GROBIN W. The importance of diet in diabetes mellitus. Can Med Assoc J. 1960 Jul 2;83(1):28.Toeller M. Diättherapie des Diabetes mellitus [Diet therapy of diabetes mellitus]. Fortschr Med. 1991 Jan 20;109(2):41-2, 45. German.Colberg SR, Sigal RJ, Yardley JE, et al. Physical activity/exercise and diabetes: a position statement of the American Diabetes Association. Diabetes Care. 2016;39(11):2065–2079.Lean M. Nutrition and dietary advice in diabetes. Practitioner. 2001 Mar;245(1620):231-8.